Frakt och leveranser
Erbjudanden av leverans och rutiner är olika beroende på om du handlar i vår butik i Bromma eller i vår E-butik:
-
Handel i butik:
- Hemleverans alternativt direktleverans av beställningsvaror efter överenskommelse.
-
Handel i E-butik:
Vid köpet får du välja mellan två olika val, att hämta i butik eller få det levererat med DHL. Din order skickas till en DHL service point om den väger under 20 kg. (Gäller ej skrymmande eller extra känsliga varor)
- Hämta i vår butik i Bromma - kostnadsfritt och snabbast med sms eller e-postavisering när ordern är klar för upphämtning.
- Ombudsleverans - Skickas till det DHL Service point som ligger närmst den angivna leveransadressen.
- Hemleverans - För varor över 20 kg eller känsliga varor (t.ex. golvglas) och skrymmande varor.
Nedan beskrivs de olika transporttjänsterna. Observera alla våra transporttjänster och frakter endast gäller i Sverige.
Leveranstid
Leverans sker inom 2–5 arbetsdagar efter vi har fått din beställning av lagerförda varor.
Beställningsvaror erhåller leveranstid först efter orderläggning hos vår leverantör och meddelas till dig via mejl.
Leverans till ombud
Ombudsleverans innebär att beställda varor skickas som paket med DHL till den angivna leveransadressens närmaste ombud/utlämningsställe. Ombudet aviserar dig med ett SMS när ditt paket är framme. Du kan även använda appen Mina paket för att följa paketet från oss till ditt utlämningsställe.
Villkor för leverans till ombud:
- Endast ett kolli
- Vikt max 20 kg
- Längd max 120 cm
- Bredd max 50 cm
- Höjd max 50 cm
Hemleverans
- Hemleverans med DHL efter överenskommelse eller för paket över 20 kg.
- Hemleverans sker med DHL på dagtid. DHL aviserar dig på telefon före leverans.
- Hemleverans sker till port eller tomtgräns i mån av framkomlighet.
Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Om några skador syns på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
Villkor för hemleverans:
- Längd max 120 cm
- Höjd max 180 cm
- Bredd max 80 cm
- 375 SEK för totalvikt mellan 21 och 35 kg
- 625 SEK för totalvikt mellan 36 och 120 kg
- 1 000 SEK för totalvikt från 121 kg
Vi reserverar oss för tillägg på fraktavgiften vid varor med skrymmande mått, t.ex bastupanel, dörrfoder, etc.
Direktleverans av beställningsvaror
Synliga transportskador anmäls omgående till transportören och ska i regel noteras på fraktsedeln.
Vid hinder för leverans
Paket som ej hämtas ut hos ombud
Ej uthämtade paket returneras till oss 7 dagar efter ankomsten. Vi tar då ut en returavgift för att täcka de kostnader vi har i samband med returen.
Ej mottagen order vid hemleverans eller direktleverans
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår vid en s.k. bomkörning.
Transportrisk
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står transportören för via Bastuspecialisten. Om du vid mottangadet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad ska du genast på plats anmäla detta till transportören genom att notera detta på fraktsedeln innan leveransen kvitteras och därefter kontakta oss för ny order. Om transportören inte tar på sig skadeansvar ska du snarast kontakta oss. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäcks inom 2 månader från mottagandet. Vi rekommenderar dig att avemballera och kontrollera ditt gods vid ankomst.
Vid retur av ångrat köp från kund, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.
Spårning av leverans
Spårning av leverans med försändelsens id kan göras hos DHL: Spåra paket